Kto lepiej jeździ? Kobiety czy mężczyźni? Czy można w ogóle odpowiedzieć na takie pytanie? Zapytałyśmy eksperta!
Rozmowa z Tomaszem Kulikiem
Instruktorem nauki jazdy, właścicielem motocyklowej szkoły nauki jazdy „Kulikowisko”
Kobiet na jednośladach jest coraz więcej. I nie trzeba tu chyba sprawdzać statystyk, widać to gołym okiem…
Chaos. To słowo najlepiej określa sytuację, która panuje po 19 stycznia w kwestii zdobywania uprawnień do kierowania pojazdami.
W praktyce okazuje się, że problemy zaczynają się jeszcze przed rozpoczęciem kursu. Żeby to zrobić trzeba udać się do urzędu, urzędu znajdującego się w miejscu zamieszkania, jaki mamy podany w dowodzie. Ale po kolei.
Korekcja i ochrona wzroku to dla wielu motocyklistów duże wyzwanie. Jak zadbać o nasze oczy i nie tracić przyjemności z jazdy. O to wszystko zapytałyśmy eksperta. Maciek Karczewski podpowiada, jak zadbać o wzrok podczas jazdy.
- Jazda motocyklem to jeszcze nie loty kosmiczne, więc jakiejś szczególnej procedury rodem z NASA dla nas nie wymyślono- mówi optometrysta Maciej Karczewski. -Warto jednak na pewno dokładnie zbadać wzrok zanim dosiądziemy naszych sprzętów. Sporo osób ma niewielkie wady wzroku, szczególnie często małą krótkowzroczność rzędu -0.5 do -1.5 dioptrii, które w życiu codziennym nieraz dają się skompensować, lub minimalny astygmatyzm podobnej wielkości.
O tym, jak zamierza zaskoczyć w najbliższym sezonie, na co zamieni niezawodne BMW E36 i jak rozpocząć przygodę z driftem
Rozmawiamy z
Karoliną Pilarczyk
licencjonową drifterką
Czy też masz takie wrażenie, że w naszym kraju posiadasz wyłączność na drift w damskim wydaniu?
- Faktycznie trochę tak to wygląda, ale wierze, że wkrótce będzie więcej damskich akcentów w tym sporcie. W Europie na tyle dużo kobiet zaczęło zasiadać w driftowozach, że od tego roku rozegra się liga kobiet – Queen of Europe ;-)
Mama motocyklistka, tata motocyklista? A co w momencie kiedy pojawia się dziecko? Czy motoryzacyjną paję można połączyć w rodzicielstwem?
Pewnie większość motomaniackich par myśli sobie- nasze dziecko też będzie jeździło! Plan oczywiście jest dobry. Poza tym, że to życie zweryfikuje, czy nasz potomek wybierz podobną drogę, czy sprzeciwi się rodzinnym tradycjom. Ale zanim dojdziemy do tego punktu programu, przed nami kilka lat. Prawdopodobnie czasu wyborów, często trudnych decyzji i zacięcia.
Choć zawodnicy, tego nietypowego rajdu na starcie spotkają się dopiero 10 sierpnia, przygotowania już trwają.
I nie chodzi tylko o przygotowanie samochodów, choć bez tego się nie obejdzie. Sedno całego przedsięwzięcia to cel charytatywny. Uczestnicy Złombolu już rozpoczęli poszukiwanie darczyńców, którzy zdecydują się na wsparcie dzieci z domów dziecka. I tu ważna informacja, pieniądze w 100% trafiają na potrzeby dzieci, koszty wyjazdu pokrywają oczywiście sami uczestnicy.
Nowa część teoretyczna w egzaminach n prawo jazdy budzi najwięcej kontrowersji. I co tu się dziwić, statystki nie kłamią, a te wciąż są bardzo niskie. Jak pokonać stres i strach przed nieznanym?
Te odczucia są chyba najbliższe osobom stojącym przed nowym egzaminem teoretycznym na prawo jazdy. I faktycznie nie dziwią pustki w szkołach nauki jazdy, wszystko co nowe, jest mało komfortowe. Tym bardziej w przypadku kiedy dochodzi do tego duży czynnik stresowy.
Okazuje się, że nie tylko nowoczesne samochody cieszą się uznaniem pań. Ewelina decyzję o wyborze pierwszego auta, podjęła szybko. Nie rozczarowała się, a miłość do poczciwego 125p przetrwała już wiele prób.
Planując podróż po Europie warto dowiedzieć się nieco więcej o winietach. Co kraj, to obyczaj. Co kraj, inne drogi i inna stawka.
Obliczając koszty zagranicznego wyjazdu musimy wziąć po uwagę również opłaty drogowe. Ich wysokość jest różna w zależności od państwa na teren, którego wjeżdżamy. W większości państw winiety są wykupowane na konkretny okres czasu- tydzień, dwa tygodnie, według zapotrzebowania. Dobra wiadomość jest taka, że stawki te są niższe niż na polskich autostradach.
Tuż przed rozpoczęciem nowego sezonu, rozmawiamy z dziewczyną, która odnalazła się w prawdziwie męskiej dyscyplinie. Wyrzeczenia, ekstremum możliwości i ogromna satysfakcja. To jest motocross!
Rozmawiamy z
Żanetą Zacharewicz
Zawodniczką motocrosową, ubiegłoroczną zwyciężczynią Pucharu Polski Kobiet
Miniony sezon z pewnością możesz zaliczyć do udanych. Co osobiście uważasz za swój największy sukces?
- Jak najbardziej, osiągnęłam sukces. Pierwsze miejsce w Pucharze Polski Kobiet to było moje największe marzenie.
Kobiety lubią oszczędzać. Zwykle oszczędzają po to, by wydać pieniądze na coś … modnego? A co powiecie na odrobinę ekologii w motoryzacji? Warto zainwestować i później zamiast lać do baku, cieszyć się tym, co zostaje w portfelu?
Moje pierwsze wyobrażenie na temat samochodu elektrycznego, było bardzo sprecyzowane. Mały, słabo się zbiera, generalnie nowoczesna, miejska amfibia. Zdanie zmieniłam podczas pierwszego testu samochodu tego typu. Dzięki uprzejmości organizatorów półmaratonu w Ciechocinku, padło na Mitsubishi i-MiEV.
Kinga Busz
Instruktorka nauki jazdy kat. A i B, wykładowca i pasjonatka włoskich motocykli. W roku 2010/2011 została Instruktorem Roku i zdobyła nagrodę Dyrektora WORD w Toruniu. Aktualnie jest w trakcie robienia kursu na instruktora doskonalenia techniki jazdy kat. A i B. Posiada również uprawnienia do prowadzenia poj. kat. C. Z motoryzacją związana praktycznie od zawsze. „W moich żyłach płynie benzyna” - mówi o sobie Kinga, gdyż zamiłowaniem do motoryzacji zaraził ją tato, dziadek i pradziadek. Od dziecka jeździła na zloty na tylnym siedzeniu, więc jazda motocyklem nie jest dla niej czymś odmiennym.
Pierwsze kroki stawiała na zabytkowym Simsonie Rs2. Pierwsze wyjazdy do szkoły zaliczała na własnoręcznie złożonym i polakierowanym Simsonie s51, później była Wska 125, Mztka 150 i 251. Pierwszym poważniejszym motocyklem jak na tamte czasy było Suzuki Gs 500 i na nim uczyła się konkretnej jazdy. Obecnie dosiada Ducati supersport już 5-ty rok i myśli nad zmianą...Przez wszystkie lata nabierała doświadczenia i śmiało stwierdza, że sportowy styl jazdy motocyklem najbardziej jej odpowiada i do takich wojarzy wykorzystuje szlifowanie techniki jazdy na torze.
Życiowe motto Kingi to „Jeśli myślisz, że już wszystko wiesz to znaczy, że nie wiesz nic. Pokora i respekt do motocykla to nieodłączny element życia motocyklisty"
Nie samą motoryzacją człowiek żyje. Jej dodatkowymi pasjami są: tenis ziemny, dogtrekking, bikejoring, gra na pianinie i siłownia.
kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Żaneta Lipińska-Patalon
Na co dzień dziennikarka. Zaczynała w piśmie, zaś po wykryciu uzależnienia od klawiatury rozpoczęła terapię w radiu. Od tego czasu oba te światy przenikają się tak bardzo, że czasem podejrzewa u siebie rozdwojenie jaźni. W swojej pracy stawia duży nacisk na motoryzację, bo bez niej, czym bez niej byłoby życie…
Od 2009 roku na antenie Radia GRA prowadzi „Ostrą Jazdę”, program iście motoryzacyjny, ale nadążyć za nią to istny cud. I wcale nie za sprawą bestii na dwóch kołach, którą dosiada zazwyczaj, a raczej dzięki nieograniczonemu natłokowi pomysłów, z których większość realizuje.
Nie lubi się poddawać. To napędza ją na każdym kroku, inspiracje widzi wszędzie. Grunt to dobrze ją wykorzystać. Motoryzacyjnie …jej pierwszy raz odbył się za kierownicą Intrudera 1400, cóż nic innego akurat pod ręką nie było. A, że znudziło się oglądanie świata z perspektywy pasażera, coś trzeba było zmienić. Swoje pierwsze podboje dróg europejskich rozpoczęła, na starym, dobrym i wybaczającym błędy Suzuki GS 500E. Aktualnie zaprzyjaźniła się z Hondą. Jej CBR-ka stała się przyjemnym partnerem podróży i póki co związek ten będzie trwał. Czy dojdzie do rozwodu? Kilka kandydatur pojawia się na horyzoncie, ale niektóre więzi są silniejsze niż byśmy mogli sobie to wyobrazić…
Ulubiony typ jazdy: turystyka. Turystyka: najlepiej z dala od polskich dróg. Droga: życiowa, tylko z dwoma mężczyznami. Mężczyźni: da się bez nich żyć, albo komu byłybyśmy potrzebne, na kogo byśmy narzekały, kto odświeżyłby podjazd do garażu. Do garażu: jeździ zazwyczaj tego spod szyldu SID.
kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Projekt i realizacja Agencja Social Media Pollyart